DHL eCommerce açıkladı: Türkiye’de alışverişlerin yüzde 98’i akıllı telefonlar üzerinden gerçekleşiyor
- Brandmap Haber

- 1 saat önce
- 3 dakikada okunur

DHL eCommerce, Avrupa, Amerika, Asya-Pasifik, Afrika ve Orta Doğu’dan 24 ülkeden 24 bin kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği 2025 E-Ticaret Trendleri Raporu’nun Türkiye sonuçlarını paylaştı. Rapor, e-ticaret markalarına değişen beklentilere uyum sağlama, kişiselleştirilmiş deneyimler sunma ve daha akıllı lojistik ve inovasyon yoluyla büyüme sağlama konusunda uygulanabilir içgörüler sunuyor.
Türkiye’deki tüketicilerin dijital alışveriş alışkanlıklarına odaklanan rapora göre tüketiciler; online alışverişte pazar yerlerini tercih ederken, alışverişlerin yüzde 98’i akıllı telefonlar üzerinden gerçekleşiyor. Tüketicilerin yüzde 75’i sosyal medya platformlarında alışveriş yaptığını belirtirken, yüzde 81’i 2030 yılına kadar sosyal medyanın birincil alışveriş kanalı hâline geleceğini öngörüyor. Tüketicilerin yüzde 85’i ise trendler ve viral ürünlerin satın alma kararlarını yönlendirdiğini ifade ediyor.

“Türkiye e-ticarette dinamik ve fırsatlarla dolu bir pazar”
DHL eCommerce Türkiye CEO’su Kağan Gündüz, raporun sonuçlarına ilişkin değerlendirmelerde bulunarak; “Türkiye’deki tüketicilerin, mobile öncelik veren, sosyal medyada son derece aktif ve beklentileri yüksek bir profile sahip olduğunu görüyoruz. Raporumuz, alışverişin artık yalnızca bir satın alma sürecinden ibaret olmadığını, cihaz tercihlerinden platform seçimine, ödeme yönteminden içerik etkileşimine kadar bütünsel bir deneyime dönüştüğünü ortaya koyuyor. Mobil cihaz kullanımındaki yüksek oran ve sosyal medyanın hızla ana alışveriş kanalına dönüşmesi, Türkiye’yi e-ticarette dinamik ve fırsatlarla dolu bir pazar haline getiriyor. Biz de MNG Kargo’nun yıllara dayanan yerel uzmanlığını, DHL’in global ağı ve lojistik yetkinliğiyle bir araya getirerek DHL eCommerce olarak devam ettiğimiz bu yolda, Türkiye’nin e-ticaretinin gelişimine ve sınır ötesi gönderi süreçlerine katkı sunmaya odaklanıyoruz” şeklinde konuştu.
Tüketicilerin yüzde 44’ü sosyal medya kullanıcılarının ürettiği içeriklerden etkileniyor
2025 E-Ticaret Trendleri Raporu’na göre, Türkiye’deki online alışveriş yapan tüketicilerin yüzde 75’i sosyal medya platformlarından alışveriş yaptığını belirtiyor. Trendler veya viral ürünler tüketicilerin yüzde 85’inin satın alma kararlarını etkiliyor. Canlı yayınla yapılan alışveriş etkinliklerine ilgi duyan tüketicilerin oranı ise yüzde 76. Tüketicilerin yüzde 44’ü sosyal medya kullanıcıları tarafından oluşturulan içeriklerin, satın alma kararlarını etkilediğini söylüyor. Z, Y ve X kuşağı Instagram ve YouTube üzerinden alışveriş yaparken, Baby Boomer kuşağı daha çok Facebook’ta ürün keşfi yapıyor. Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 81’i, 2030 yılına kadar sosyal medyanın birincil alışveriş noktası olacağını düşünüyor. Tüketicilerin en çok satın aldığı ürün kategorileri arasında giyim, ayakkabı, kozmetik, elektronik ve ev ürünleri yer alıyor. Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde ise özellikle kozmetik ürünleri ön plana çıkıyor.
Türkiye’de akıllı telefonla alışveriş yapanların oranı yüzde 98
Satın alma sürecinde cihaz tercihlerini gösteren rapora göre, Türkiye’de akıllı telefonla alışveriş yaptığını belirten tüketicilerin oranı yüzde 98. Masaüstü veya dizüstü bilgisayar kullananların oranı yüzde 86 olurken, perakendecilerin mobil uygulamalarını kullananların oranı ise yüzde 82 olarak gerçekleşiyor. Bu veriler, mobil deneyimin alışverişin merkezine yerleştiğini gösteriyor. Tüketicilerin en çok tercih ettiği satın alma yeri ise pazar yerleri. Araştırmaya katılanların yüzde 99’u ürünleri pazar yerlerinden satın aldığını belirtiyor. Ödeme yöntemlerinde ise kredi kartı ve banka kartı yüzde 98 oranla açık ara önde gelirken, dijital cüzdan kullanımının yüzde 50 olduğu ve dünya ortalamasından düşük kaldığı dikkat çekiyor. “Şimdi Al, Sonra Öde” yöntemi ise yüzde 46 oranıyla ilk iki yöntemin gerisinde kalıyor.
Sınır ötesi alışverişte Almanya ve Çin tercih edildi
Türkiye’de online alışveriş yapanların yüzde 58’i yurt dışındaki perakendecilerden alışveriş yaptığını, yüzde 37’si bunu en az ayda bir kez gerçekleştirdiğini belirtiyor. En çok alışveriş yapılan ülkeler arasında yüzde 65 ile Çin başta gelirken, onu yüzde 36 ile ABD, yüzde 28 ile Almanya, yüzde 8 ile Fransa ve İtalya takip ediyor. Sınır ötesi alışveriş yapan tüketiciler özellikle daha düşük fiyatlar nedeniyle yurtdışı siteleri tercih ettiklerini belirtiyor. Rapor, Türkiye’nin yalnızca bir tüketici pazarı değil, aynı zamanda büyüyen bir ihracat ve sınır ötesi e-ticaret pazarı olduğunu da ortaya koyuyor. Türkiye’den en çok alışveriş yapan ülkeler Birleşik Arap Emirlikleri, Fas ve Nijerya olarak öne çıkıyor. Rapor, Türkiye’deki online satıcıların global alıcılarla buluşması için teslimat süreçlerinin şeffaf, maliyetlerin rekabetçi ve ödeme sistemlerinin güvenli olması gerektiğinin altını çiziyor.
Tüketicilerin yüzde 75’i Kasım ayında online alışveriş yaptı
Rapora göre, Kasım ayı kampanya dönemi başta olmak üzere tüm kampanya dönemleri, Türkiye’de büyük ilgi görüyor. Türkiye’de tüketicilerin yüzde 75’i Kasım ayı kampanya dönemi boyunca online alışveriş yaparken, yüzde 74’ü tasarruf ve indirimlerin kararlarında etkili olduğunu belirtiyor. En aktif kuşaklar Z ve Y kuşağı olurken, Baby Boomer kuşağı bu kampanya dönemine en az güvenen grup olarak öne çıkıyor.










Yorumlar