top of page

Dünya Çikolata Günü’de Türkiye’nin Çikolata Fabrikası Şölen’deydik


Gıda sektöründe Biscolata, Milango, Ozmo, Boombastic, Luppo, Lokkum, Nutymax gibi markalarıyla bilenen Şölen Çikolata, 7 Temmuz Dünya Çikolata Günü özelinde, Gaziantep’teki fabrikasında basın mensuplarını ağırladı. İki gün boyunca bizlerle vakit geçiren ve şehirde en iyi şekide misafir eden Şölen CEO’su Erdoğan Çoban, hem Gaziantep’i hem de markalarının hikayelerini anlattı.


Türkiye’nin Çikolata Fabrikası Şölen, Gaziantep 4. Organize Sanayi Bölgesi’nde bulunuyor ve sahip olduğu ileri teknoloji ile dünyanın ilk üç tesisi arasında yer alıyor. Fabrika gezimiz sırasında tanık oluyoruz ki burası sadece bir tesis değil, aynı zamanda binlerce şefin tutkuyla çalıştığı bir mutfak… Öyle ki fabrika gezimizin ilk adımında muhteşem bir hamur kokusu eşlik ediyor bize ve gezimiz boyunca yanımızdan ayrılmıyor... Çikolatanın tüm yapım aşamalarını görüyoruz, gördükçe duygularımız biz de yoğunlaşıyoruz. Üretim bantlarında tüm ürünlerin tüketiciye nasıl ulaştığını izliyoruz.


Tesisler

17 futbol sahası büyüklüğüne denk olan 120.000 metrekare üretim alanında 62 üretim hattı bulunuyor ve burada günlük 800.000 kg ürün çıkıyor. 1989 yılında Gaziantep’te kurulan Şölen, şu anda çikolata, çikolatalı ürünler, bisküvi, kraker, kek, şeker ve lokum pazarında Türkiye’nin önde gelen firmaları arasında yer alıyor. Toplam atıştırmalık pazarında ise en büyük 3. oyuncu. Gaziantep’in yanı sıra İstanbul Silivri’de de bir fabrika yer alıyor. İki tesis toplamda 180 metrekare kapalı alanda, yıllık 330 bin ton kapasiteyle üretim gerçekleştiriyor. Ayrıca Şölen, 2500’i aşkın çalışanı ile Türkiye istihdamına ciddi katkıda bulunuyor.


Akıllı depo, yapay zekâ için hatlar ve robotların yer aldığı tesis, Endüstri 4.0’ın tüm gerekliliklerine sahip. 2012 yılından bu yana 300 milyon doları aşkın yatırım yapılan Şölen’in 2023’te kısmen ve 2024 yılında tamamen faaliyete geçmesi planlanan yeni tesisi ise yaklaşık 50 milyon Euroluk bir yatırım. Yeni tesisin Şölen’e 90 bin metrekare (yaklaşık 13 futbol sahası büyüklüğünde) yeni kapalı alan kazandırması; istihdama ise yaklaşık 500 kişiyi kazandırması planlanıyor. Tesis hayata geçince Gaziantep’teki toplam üretim merkezi yüzde 70 büyümüş olacak.

Gezimiz esnasında Şölen CEO’su Erdoğan Çoban, çikolatanın kültürel, coğrafi fark tanımayan, tüm dünyanın, her yaştan insanın en sevdiği tatlardan biri olduğunu belirterek şunları ekliyor: “Çikolata her zaman bir tatlıdan çok daha fazlasıdır. Kendimize bir ödül, sevdiklerimize güzel bir ikram, özel günlerde ve kutlamalarda cümlelerimizin yanında güzel bir hediyedir. Öyle ki çikolata sevgisi 7 Temmuz’da bütün dünyada çikolata günü olarak kutlanan bir gün haline geldi. Biz de Şölen olarak bu özel günü sahipleniyoruz.”


Şölen’in pazardaki ilklerinden biri Türkiye’yi “dökme çikolata” ile tanıştırmış olması. “Dökme şeker var da neden dökme çikolata olmasın” fikri ile 2007 yılında bu yola çıkılıyor. Bu hayalin de katkısıyla bugün Şölen, bayramlık ve ikramlık kategorisinin en büyük oyuncuları arasında yer alıyor.


İhracat

Şölen, ürünlerini 120 ülkede tüketicilerle buluşturuyor ve toplam tonajının yüzde 70’ini ihracat oluşturuyor. En çok satıldığı pazarlar şu şekilde: Arap Yarımadası, Türki Cumhuriyetler, Avrupa, Belçika ve ABD. Arap Yarımadası ve Avrupa. Ardından ABD geliyor. En çok çikolata ihraç eden firmalardan biri olarak çikolata denince ilk akla gelen Belçika’ya Türkiye’den yapılan ihracatın yüzde 62’sini Şölen yapıyor. Kakao ülkesi Kolombiya’ya ise çikolata ihracatının yüzde 65’ini yine Şölen gerçekleştiriyor.


Çikolata alırken dikkat edilmesi gereken püf noktaları da paylaşan Çoban, gerçek çikolatanın en belirgin özelliklerinden birinin pürüzsüzlüğü olduğunu belirtiyor ve sözlerine devam ediyor: “Gerçek çikolatanın tadı homojendir, kendine özgü aromasının ağızda uyum içinde dağılması, hızlı erimesi ve yumuşak olması gerekir. Ağızda metal tadı olmamalıdır ve ağız içinde yağlı, yapışkan kalıntı veya tabaka bırakmamalıdır. Tadı acı olan çikolatalar ürünün taze olmadığının işaretidir. İyi bitter çikolata gevrek ve keskin olarak kırılırken, sütlü çikolata ise bükülerek kırılır. Ayrıca çikolata kendine has kakao kokusuna sahip olmalıdır. Tüketicilere en önemli önerim, çikolata alırken bildikleri, tanıdıkları yeri tercih etmeleri olur.”


Hedefler

Küresel marka olma tutkusuyla yoluna devam eden Şölen, 2023’de 2022’ye göre dolar bazında yurt içi ve yurt dışı satışta yüzde 25 büyümeyi hedefliyor.

Diğer hedefleri ise şu şekilde:

- Yıl sonu ciro hedefi 460 milyon USD.

- 2023’de geçen yıla göre tüm marka yatırımlarını iki katına çıkarmak.

- 2023 için ayrılan yatırım bütçesi 60 milyon USD.

- 2030 yılı ciro hedefi 750 milyon dolar.

- 17 ürün lansmanı, 20 tane de ihracat için yeni ürün planlanma.

- 2024 yılı başında sağlıklı atıştırmalıklar kategorisine giriş yapma planı.


Sürdürülebilirlik

Sürdürülebilirlik çalışmalarına önümüzdeki dönemde de devam etmeyi planlayan Şölen, yenilenebilir enerjiye yatırım kapsamında hayata geçirilen güneş enerji santralleri (GES) projesi üzerinde çalışılıyor. Güneş panelleri sayesinde 1 yılda, toplam 10.337.600 kWh elektrik üretilirken, 4.857.366 kg CO2 emisyonu da önleniyor. Bu da yılda toplam 215.883 ağacın önlediği CO2 emisyonuna denk geliyor.



Markalardan...

Şüphesiz ki Biscolata, reklam filmlerinin pazarlama stratejisiyle fenomen bir marka oldu. Amazon.com’da Biscolata, ürün gamı en çok satılanlar ürünler arasında yer alıyor. Ayrıca, Biscolata Amerika’nın en ünlü gazetelerinden today.com’da “Top Cookie” seçildi.


Ozmo ile Türkiye’de ilk çocuk kategorisi yaratıldı ve çocuk atıştırmalık kategorisindeki şemsiye markası Ozmo ile bir ilke imza atıldı. Sütlü, beyaz ve bitter çikolatadan hazırlanan üzeri kabartmalı içi oyuncaklı “Yumurta Kafalar”, sürpriz içinde sürprizleriyle dünyada ilk kez tek bir üretim bandında seri üretilmeye başlandı.


Birçok ürünüyle ilklere imza atan Şölen’in ikramlık ve hediyelik kategorisindeki çikolatası Milango, dünyanın en ünlü tasarımcılarından Karim Rashid tarafından tasarlandı. Şölen, böylece ilk tasarım çikolatayı üretmiş oldu.


Bizleri, Gaziantep’in ünü dünyaya ulaşmış sofrası, sokakları, kalesi ve çarşısı ile buluşturan başta Şölen CEO’su Erdoğan Çoban olmak üzere, tüm Şölen Ailesine tekrar teşekkür ederiz.


Comments


bottom of page