2019 Türkiye Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu Yayımlandı


Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yılı Raporu yayımlandı. Rapora göre; Türkiye’de toplam medya ve reklam yatımları, bir önceki yıla göre %6,2 oranında büyüyerek, 11 milyar 49 milyon TL oldu. Medya yatırımları ise 2019 yılı sonunda, 2018 yılının aynı dönemine göre %5,6 oranında artarak, 8 milyar 839 milyon TL olarak gerçekleşti. Rapor, Reklamcılar Derneği, Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB TR), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı.

Rapor ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Reklamcılar Derneği Başkanı Volkan İkiler, Türkiye Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları Raporu’nun, Reklamcılar Derneği tarafından on yıldır hazırlanarak yayınlandığını belirtti. Bu yıl Türkiye pazarlama iletişimi dünyası için çok önemli bir adım atarak, tüm sektör derneklerinin el ele verdiği ve sektörün gelişimi adına birbirleriyle daha da yakından çalışıldığı bir döneme girdiklerine de işaret eden İkiler, “2019 yılı itibariyle, medya yatırımlarını tüm sektör derneklerinin ortak çalışmasıyla açıklamaya karar verdik. Reklamcılar Derneği öncülüğünde, Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB TR), Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA), Reklamverenler Derneği (RVD) ve Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) güçlerini birleştirdi. Doğru ve verimli ölçümleme ve raporlama için çalıştık ve çalışmaya devam edeceğiz. Tüm sektör dernek üyelerine ve başkanlarına destekleri için teşekkür ederim” şeklinde açıklamada bulundu.

“Zorluklarla başa çıkmanın formülleri bizim DNA’mızda var”

İkiler, Corona salgının sektöre olan etkileri hakkında ise şunları söyledi: “Türkiye’de ilk vakanın açıklanması ile sektörümüzün etkilendiğini söylemek doğru olur. Ancak bizim sektörümüzde çok önemli bir pratik var. Zor zamanlarda kenetlenmeyi çok iyi biliyoruz, zorluklarla başa çıkmanın formülleri bizim DNA’mızda var. Hem reklamverenlerin aldığı hızlı aksiyonlar hem de ajansların hızlı çözümleri ile bu durumdaki en doğru adımların kısa zamanda atılmaya başlandığını söylemeliyiz. Uzun vadede kazananlar bu dönemde iletişimde kalanlar, güne adapte olanlar ve yaratıcılık performans dengesini doğru kuranlar olacak.”

“Zorlu günlerde sağlam duracağız ki yarınlara daha güçlü hazırlanalım”

Reklamverenler Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Pura “Dünya’da sektörümüzde yaşanan gelişmeleri çok yakından takip ediyoruz ve 2020 yılının başından itibaren yaşanan Corona Virüsü salgını nedeniyle görüyoruz ki, bu eşine az rastlanır dönemde dahi sektörümüz sağlam duruşuna devam ediyor, toplumda birlik ve beraberlik ile farkındalık yaratmak adına üstlendiği misyonun hakkını veriyor. Kampanyalarında halka maddi manevi desteklerini açıklayan global reklamverenlerin yanında, yerel markalarımızdan ülke ekonomimize destek yaratan açıklamalar geliyor” dedi. Pura sözlerine şöyle devam etti: “Bu örneklerden aldığım ilhamla diyorum ki, doğa ve insanlık için yeni bir başlangıç olacak bu sancılı günlere rağmen reklam sektörü sağlam durmaya devam edecek ve yarınlara daha güçlü hazırlanacak. Markaya yatırım esastır, 2. Dünya Savaşı’nda reklama devam eden şirketlerin markaları bugün hala güçlü varlıklarını sürdürüyor, lütfen reklama devam!”

TV kuruluşlarının pazar payı %46

Medya yatırımlarında en büyük payı, 2019 sonu itibariyle sektörde %46 oranında pazar payına erişen televizyon kuruluşları aldı. Televizyonu %33,3 ile dijital mecralar takip etti. Üçüncü sırada %9,4 ile açık hava yer aldı. 2019 yılında en büyük düşüş basın yatırımlarında yaşandı. Basın yatırımları toplamda %25,9 düşerek, %6,5 pazar payı ile dördüncü sıradaki yerini korudu. 2019 yılında televizyonlara yapılan medya yatırımı 4 milyar 68 milyon TL olarak gerçekleşirken, dijital mecralara 2 milyar 940 milyon TL’lik yatırım yapıldı. 2019 yılı genelinde medya yatırımları arasında dijital mecralara yapılan yatırımlar önemli ölçüde arttı. Dijital mecralara yapılan yatırım 2018 yılı ile karşılaştırıldığında %19 arttı. Medya yatırımları arasında en fazla paya sahip olan TV yatırımları ise % 5 oranında artış gösterdi. Açıkhava yatırımları %2,5 artışla 831 milyon TL, basın yatırımları %25,9 düşüşle 578 milyon TL, radyo yatırımları %9,7 artarak 327 milyon TL olarak gerçekleşti. Sinema yatırımları söz konusu dönemde %7,1 arttı ve 95 milyon TL oldu. Radyonun toplam medya yatırımlarındaki payı %3,7 olurken, sinemanın payı %1,1’de kaldı.

Dijital mecralar yükselişte

2018 yılı ile karşılaştırıldığında 2019 yılında dijital mecralarda %19 büyüme ile toplam 2 milyar 940 milyon TL’lik yatırım gerçekleştirildi. (Dijital medya yatırımlarının Türkiye’de daha yüksek olduğu tahmin edilmektedir, ancak bu yatırımların tamamını ölçümlemek mevcut durumda mümkün değildir. En doğru ölçümleme yöntemini tespit edebilmek için çalışmalar sürmektedir. Mevcut paylaşılan rapor, derneklerin üyeleri baz alınarak hazırlanmıştır.)

2019’da dijital yatırım içinde en fazla payı 1 milyar 680 milyon TL ile display aldı. Display’deki artış %18,9 olarak gerçekleşirken, bu alanda gösterim/tıklama bazlı mecraların 2019 yılındaki payı %64, videoların %29, native’in payı %8 olarak gerçekleşti. 2019’da gösterim/tıklama bazlı reklam yatırımları, bir önceki yıla göre %11,4 oranında artarak, 1 milyar 69 milyon TL oldu. Yine 2019 yılında video bazlı yatırımları bir önceki yıla göre %36,9’luk artışla 483 milyon TL, native reklam yatırımları da bir önceki yıla göre %26,7 artarak, 128 milyon TL olarak gerçekleşti.

Dijital mecra yatırımlarının %64’ü mobil ekranlar, %36’sı ise PC ve laptop üzerinden gerçekleşmiştir. Geçen yıla göre mobil ekran harcamalarının toplam dijitaldeki kırılımı artmış ve %35,6 oranında büyümüştür.

Arama motorlarına yapılan yatırım %20,2 arttı

2019 yılında dijital mecra yatırımları içerisinde 2018 yılı ile karşılaştırıldığında en fazla yatırım artışı %20,2’lik artışla arama motorlarında oldu. Bu dönemde arama motorlarına, 1 milyar 110 milyon TL’lik yatırım yapıldığı görüldü. Arama motorlarını %10,5’lik artış ile ilanlar izledi. İlanlar için 2019’da 125 milyon TL yatırım yapıldı.

2019 yılında dijital medya yatırımlarının %20,5’ini sosyal medya, %64,2’sini mobil platform, %70,7’sini programatik satın alma yatırımlar oluşturdu. Geçtiğimiz yıl, sosyal medyaya 603 milyon TL, mobil platformlara 1 milyar 887 milyon TL ve programatik satın almaya ise 2 milyar 79 milyon TL tutarında yatırım yapıldı. Öte yandan, Açıkhava olumsuz koşullara karşın büyümesini sürdürdü. 2019 yılında 831 milyon TL olarak gerçekleşen ve % 2,5 büyüyen Açıkhava medya yatırımlarının 111 milyon TL’sini 2018 yılı ile karşılaştırıldığında %31,2 artışla dijital açık hava, yine 111 milyon TL’sini %18,9’luk artışla büyük alan ve 609 milyon TL’sini de %3,8 düşüşle reklam üniteleri yatırımları oluşturdu.

Gıda ilk sırada

Sektörel bazda bakıldığında ise 2019 yılında reklam yatırımları en büyük sektörlerin başında, gıda ilk sırada yer aldı. Gıdayı, ikinci sırada perakende ve üçüncü sırada ise kozmetik ve kişisel bakım sektörü takip etti. Yine 2019 yılında reklam yatırımları en çok büyüyen sektörlerin başında ise ev temizlik ürünleri geldi. Bunu sırasıyla perakende, kozmetik ve kişisel bakım izledi.

Dünya pazarı 2019’da da büyümeye devam etti

Öte yandan, Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yılı Sonu Raporu’na göre dünyada medya yatırımları tahminen 640 milyar Dolar’a ulaştı. Sektörün 2020 yılı tahmini ise 668 milyar Dolar olacağı yönünde. 2019 yılında, Dünya genelinde %4,4 büyüdüğü tahmin edilen toplam medya yatırımlarının %47’si dijital mecralara yapılırken, dijital mecrayı %29 ile televizyon mecrası takip etmektedir. Yıllık medya yatırım büyüklüğü 1 milyar ABD dolarının üzerinde olan 41 ülkedeki toplam yatırım hacmi 610 milyar dolar olup, bu rakam dünya genelindeki toplam yatırımların yaklaşık %95’ini temsil etmektedir. Bu 41 ülkedeki medya yatırımları, bir önceki yılın aynı dönemine göre (yerel para birimleri ile) ortalama %9,1 seviyesinde büyüme gösterdi.

Türkiye, medya yatırımları büyüklüğü açısından dolar bazında dünyanın 35. büyük pazarı konumunda yer alırken, toplam hacim içinde payı %0,2 seviyesinde. Rapora göre, Türkiye’de medya yatırımlarının Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH) içindeki oranı, en büyük 41 pazar içindeki en düşük oran olup, ülkemizin medya yatırımlarının GSYH’ye oranının sahip olduğu değerin yaklaşık 3,5 katlık bir büyüme potansiyeli olduğuna işaret edildi.

Sektörün 2020 yılı medya yatırımları tahmini ise 668 milyar dolar olacağı yönündeydi ancak Covid-19 salgını nedeniyle, dünyanın iki büyük pazarı olan Amerika ve Çin’deki son gelişmeler, diğer yandan reklam sektörünün lokomotifi olan, 2020 Tokyo Olimpiyatları’nın da dâhil olduğu birçok uluslararası organizasyonun iptali nedeniyle, 2020 büyüme hedeflerinin tekrar gözden geçirilmesi bekleniyor.

KATEGORİLER
SON EKLENENLER
Search By Tags

© 2017  BrandMap

brandsuiteyeni logo-yuvarlak-01.png

Cihangir Mah. Yeni Yuva Sok. No.18 K.2 D.3 Beyoğlu İstanbul 

T.0212 973 7375 

kullanım Koşulları

Güvenlik Ödeme ve Teslimat 

Üyelik Sözleşmesi