TESLA İflas Eşiğinde mi?


Son bir yıldır arka arkaya gelen açıklamalar, hedge fon yöneticilerinin açıklamaları, açıklanan rakamlardaki tutarsızlıklar, belirtilen rakamlara ulaşamayan üretim adetleri ve bilançoda çok hızlı artan zarar kısmı ve en sonunda da Moody's'in kredi notunu düşürmesi ile piyasalarda TESLA'nın her an iflas edebileceği söylentilerini arttırdı.

Zararla Başladı, Kâra Geçemedi

Geçtiğimiz yıllarda üretilen Tesla Roadster, Tesla Model S, Tesla Model X adlı süper pahalı spor araçlarından zarar eden şirketin CEO’su Musk, geniş kitlelere hitap edecek bir otomobili geliştirme planları yapıyordu. Fiyatı 35 bin dolar olarak öngörülen ve geçtiğimiz Temmuz ayında seri üretimine başlanan Tesla Model 3 aracı, tam da bu beklentileri karşılayacak bir otomobildi.

Üretimin başlamasına 6 ay kala yeni araç için büyük sıralar oluştu. Hisseleri hızla yükselmeye başlayan Tesla’nın piyasa değeri, Ford ve General Motors gibi küresel otomobil piyasasının büyük ve başarılı aktörlerinin değerini aştı. Musk, geçtiğimiz yıl Model 3 otomobilinden 20 bin adet üretme ve piyasaya sürme sözü vermişti. Ancak mali raporu gören yatırımcıların korktuğu başına geldi. Belgeye göre üretilen araç sayısı 360 ile sınırlı kalmış, şirketin uğradığı zararsa 2,2 milyar dolar olarak belirtilmişti.

Musk, işleri “en kısa zamanda” yoluna koyup Mart ayına kadar Model 3 üretimini haftada 3-5 bin adede çıkarma sözü verse de hiç kimse buna inanmadı. Uzmanlar geçen yılın sonunda durumu düzeltmenin teknik açıdan mümkün olmadığını belirterek Model 3 üretimin başarısızlığa uğradığı kabul edilmişti.

Geçtiğimiz nisanda Tesla’nın piyasa değeri 50 milyar doları aştığında analistler şirketin değerinin gereğinden fazla şişirildiği, gerçek değerininse birkaç milyar dolar olduğu konusunda uyarmıştı. Vilas Capital Management yatırım fonu analisti John C. Thompson, “Şirketlerin kâr etmeleri gerekiyor, bu şirketteyse kârdan eser bile yok. Bundan daha anlamsız bir şey görmedim” değerlendirmesinde bulundu.

Fonun değerlendirmesine göre Tesla’nın, sadece önümüzdeki 18 ayda işletme kayıplarını, sermaye harcamalarını, borç ödemelerini ve işletme sermayesi ikmalini finanse etmek için yaklaşık 8 milyar dolara ihtiyacı olacak.

Oysa şirketin parası kalmadı ve Model 3 teslimatlarındaki gecikme, Model S ve Nodel X’e olan talebin azalması, ayrıca Tesla’nın kredi notunun ileride daha da düşürülme ihtimali dikkate alındığında mali kaynağın bulunması da çok zor görünüyor. Analistler, Musk’ın şirketi dönüşü olmayan bir noktaya getirdiği görüşünde.

Vilas Capital Management, müşterilerini Tesla’nın “geri dönüşü olmayacak şekilde iflasın eşiğinde olduğu” konusunda uyarırken yatırım yöneticileri, Tesla’nın parasının 3 ay sonra tükeneceğini öngörüyor.

___________

Musk, geçtiğimiz yılsonu Model 3 otomobilinden 20 bin adet üretme ve piyasaya sürme sözü vermişti. Ancak mali raporu gören yatırımcılar dehşete kapıldı. Belgeye göre üretilen araç sayısı 360 ile sınırlı kalmış, şirketin uğradığı zararsa 2.2 milyar dolar olarak belirtilmişti.

Bu şekilde üretime devam eden Tesla, saatte 480 bin dolar ya da her dakika başı 8 bin dolar zarar ediyordu.

Musk, ‘en kısa zamanda' işleri yoluna koyup marta kadar Model 3 üretimini haftada 3-5 bin adede çıkarma sözü verse de hiç kimse buna inanmadı. Uzmanlar daha geçen yılsonu, durumu düzeltmenin teknik açıdan mümkün olmadığını belirtmiş ve Model 3 üretimin başarısızlığa uğradığı kabul edilmişti.

Tesla'nın hissedarları Musk'ı sabit maaştan yoksun bırakarak, 2.6 milyar dolarlık hisse ikramiyesine onay verdi, ancak ikramiyenin verilmesi Tesla'nın şu anda 53 milyar dolar olan piyasa değerinin gelecek 10 yılda 650 milyar dolara ulaşması şartına bağlandı. Buna göre şirketin mali değeri 100 milyar doları aştığında ilk hisse payını alacak olan Musk'a her tranş için 50 milyar dolarlık değer artışı şartı koşuldu. Böylelikle Musk'ın kazancı, doğrudan Tesla'nın başarılarına bağlanmış oldu.

KATEGORİLER
SON EKLENENLER
Search By Tags

© 2017  BrandMap

brandsuiteyeni logo-yuvarlak-01.png

Cihangir Mah. Yeni Yuva Sok. No.18 K.2 D.3 Beyoğlu İstanbul 

T.0212 973 7375 

kullanım Koşulları

Güvenlik Ödeme ve Teslimat 

Üyelik Sözleşmesi