RÖPORTAJ

Yavuz Altop / Yataş Grup Yönetim Kurulu Başkanı

TÜRKİYE’DE, ÜRÜNLERİNE GARANTİ VEREN İLK MARKAYIZ...

40. yılına adım atan YATAŞ, Türkiye’deki ticari ve sanayi tarihinin önemli bir bölümüne hem tanıklık etmiş hem de bu sürecin önemli oyuncularından biri olmuştur. Geçmiş ve gelecek arasında köprü kuran YATAŞ öyküsünü,  Grup Yönetim Kurulu Başkanı Yavuz Altop’tan diledik...

Yataş’ın 40 yıllık marka hikâyesini anlatabilir misiniz?

 

40 yıl bizim için çok kolay geçen bir süreç değildi. 40 yıl öncesinin Türkiye’sinde sanayicilik, kendi imkânlarımızla başlamasını gerektiren bir süreçti. O yıllarda Kayseri’de gümrük teşkilatı yoktu, bankalarda kambiyo bölümleri yoktu, ayrıca 1974 Kıbrıs harekâtının sonunda Türk ekonomisine uygulanan ekonomik ambargonun büyük sıkıntıları vardı. Döviz bulmak, para transferleri yaptırabilmek hemen hemen imkânsızdı. Biz bu imkânsızlıklarda 1976’da poliüretan sünger üretimine başladık. 1980 yılında süngere katma değer kazandırabilmek için yatak üretimine girdik. O yıllarda Anadolu’da bizden başka sünger ve yatak üreticisi mevcut değildi. Ayrıca yan sanayi diye de bir şey yoktu. Her şeyi kendimiz yapmak zorundaydık. Fabrikayı kurduğumuzda fabrikanın elektriğini, yolunu, suyunu biz temin etmek zorundaydık. Biz yine de tüm zorluklara rağmen sanayiyi Anadolu’ya taşıyan ilk firma olduk.

 

Zor dönemlerde marka nasıl ayakta kaldı?

 

Biz kuruluşumuzdan itibaren marka olabilmenin prensiplerine göre hareket ettik. Şöyle ki, herkesin yaptığını yapmadan, piyasada mevcut olmayan ve bugünün şartlarına göre iyi kalitede ürünler üreterek işe başladık. Benim ihtisasımı, Amerika’da yapmamdan dolayı da Amerikan ekonomisindeki sektörümüz ile ilgili her türlü yeniliği ve teknolojiyi markamıza uyarladık. 1980’li yıllarda hiçbir sanayicinin ürettiği ürüne garanti vermesi söz konusu değildi, işte biz o yıllarda bile ürettiğimiz bütün ürünlere ilk ve tek garanti veren firma olduk. Ayrıca döviz sıkıntısından dolayı ekonomik ambargonun devam ettiği yıllarda farklı kaynaklardan döviz temin ederek firmamızın üretimini sürdürebilen sektörümüzdeki dört firmadan biri olduk. Bütün bunlar; pazardan pay almamıza ve sektörde tanınmamıza ve zor dönemlerde ayakta kalmamıza büyük etkileri olmuştur.

 

Kuruluşunuzdan bu yana Türkiye’de yatak - mobilya sektöründe kullanıcı trendleri nasıl değişti? Biraz toplumsal bir analiz yapabilir misiniz?

 

Yatak üretimine başladığımız yıllarda İnegöl ve Ankara sitelerde ufak marangoz atölyelerinin yaptığı karyolalar mevcuttu. Bunların hem taşınmalarının zorluğu hem de yatak odalarında fazla yer kaplamalarından dolayı, baza ve başlık sistemini sektöre ilk kez biz getirdik. Daha sonraki yıllarda apartmanların ölçüleri küçülmeye başladığı için sabit baza sisteminden Yataş’ın önderliğinde sandıklı bazalara dönüşüm sağlandı. Eskiden yünlü ve pamuklu yataklar ve yorganlar mevcuttu, bunlar, senede bir kez yıkattırılıp aktarlar tarafından kabartılıp doldurulurdu. Ancak şu an apartmanlarda başlayan modern yaşam tarzından dolayı, tüketici, pamuklu veya yünlü yataklardan yatak sanayinin üretmiş olduğu modern, yeni sağlıklı yatak sistemine geçmek mecburiyetinde kaldı. Zaman içerisinde sünger yatakların yerini yaylı yataklar almaya başladı. Artık sanayi üretimi olan bu tür yataklar toplumun her kesiminde kullanılıyor.

Mobilya tarafında ise ufak atölyelerde yaptırılan mobilyaların kalitesizliği, geç teslim edilişleri ve bu tür ufak imalathanelerin kapasitelerinin yetersiz oluşundan dolayı, mobilya sektörüne büyük kuruluşların girmesine imkân hazırladı.

 

Marka genişleme stratejinizi nasıl oluşturdunuz? Yeni markalarınız hangi ihtiyaçlardan ve nasıl hayata geçti?

Yataş Grup olarak, Kayseri’de üretime başladığımızda, bugünkü tarzda yatak ve mobilyaların satıldığı mağazalar mevcut değildi. O yıllarda beyaz eşya satan mağazalarda yatak ve mobilya örnekleri görebilirdiniz. Biz bu tarz bir pazarlamayla kapasitemizi dolduracak bir satışa ulaşmanın mümkün olmadığını görerek ilk kez Ankara’da ve İstanbul’da mobilya mağazalarının ilk örneklerini açtık. Bu mağazalar, tüketicinin dikkatini çekmeye ve ticaret ile uğraşan kişiler de bizlerden bayilik istemeye başladılar. Böylece perakendecilikte mağaza zincirinin oluşmasını ilk kez sağlayan Yataş oldu. Yataş’ın marka olmasının temel unsurları; konsept mağazalarda ürünlerin teşhir ediliş tarzları, garantili olmaları, ve kaliteleridir diye düşünüyorum. 

 

Yıllar itibariyle ürün çeşitleri arttıkça oturma guruplarının yanında yemek odası takımlarının ve yatak odasının her türlü ihtiyacının üretilmesiyle mobilya büyük ağırlık kazanmaya başladı.  Yataş’ın mobilyadaki ulaştığı son noktayı tüketiciye daha iyi anlatabilmek amacıyla Yataş’ın alt markası olarak Enza Home markasını kurduk. 1000 metrekare ve daha büyük ölçekli mağazalar açarak, buralarda Yataş’ın tüm ürünlerini sergiledik. Küçük mağazalarda da sadece yatak ve ev tekstili ürünleri sergilediğimiz Yataş Bedding markasıyla hizmet vermeye başladık. Bugün sektörün en iyi mağazacılık konsepti Yataş Grup’ta mevcuttur. Böylece Yataş, kuruluşundan itibaren ürünlerde yenilikler yaparak perakendeciliğin sektörde gelişimi için mağaza konseptleriyle önderlik yapmayı halen sürdürmektedir.

 

Markanın bugünkü büyüklüğü nedir?

Markamız bugün eriştiği noktada sektörde en bilinen markadır. Hemen hemen her evde mutlaka Yataş ürünü mevcuttur, herkesin en iyi tanıdığı ve aklına gelen ilk marka Yataş’tır.  Bugün yurtiçinde kendimize ait ve bayilik verdiğimiz mağaza sayısı 300’dür. Yurtdışında ise markalaşma çabalarımıza paralel olarak 17 ülkede 45 mağazamız mevcuttur. Bu mağazaların hepsi de Yataş konseptine uygun olarak açılmışlardır. Yine Çin’e ilk giren firma biziz ve Çin’de 5 mağazamız bulunmaktadır. Çin ekonomisinde büyümek de hedeflerimiz arasındadır.

 

40. yılında Yataş’ın büyüme ve iletişim stratejisi ne olacak?

40. yılımızda Yataş’ın büyüme stratejisi artan bir hızla devam etmektedir. 2016 yılında yurt dışında 27 mağaza daha açmayı hedefledik ve Avrupa Birliği’nin en güçlü ekonomisi olan Almanya’ya girebilmek için Almanya’da şirket kurduk. İlk hamlede mobilya sektöründeki büyük şirketlere hizmet vererek sektöre girmeyi planlıyoruz. Yine Çin ekonomisinde büyümemizi sürdürerek ilk 5 yıl içerisinde franchise sistemiyle satış kanalımızı arttırmayı hedefliyoruz. Yatak sektöründe bir kez daha fark yaratabilmek için bu sektörün dünyadaki en büyük şirketi Leggett&Platt ile özel bir anlaşma yaparak, Türkiye’de üretilemeyen yay sistemlerini alarak çok farklı özelliklerde yataklar üretmeye başladık. Kısaca sektörde hep kendimizle rekabet ederek, iyinin iyisini üretme politikamız geçmişte olduğu gibi gelecekte de devam edecek.

 

Yataş iş modellerinden bahseder misiniz? (Franchising – Yatırım Kanalı)

Bu sene 40. Yılını kutlayan Yataş Grup, faaliyete başladığı ilk andan itibaren hep geniş bir vizyona sahip olmuş ve bunu da kurum kültürünün vazgeçilmez bir parçası haline getirmeyi başarmıştır. Daima inovatif ürünleri, yüksek kalite normlarında, uygun fiyatlarla müşterilerine sunmayı prensip edinmiş olan Yataş, ürünlerinde özgün tasarımları, fonksiyonelliği ve konforu birleştirmektedir.

 

Yataş Grup olarak Enza Home ve Yataş Bedding olarak iki farklı konseptte tüketicilerimize hizmet veriyoruz. Enza Home mağazalarımız tüm mobilya (yatak, yemek odası takımları, koltuk ve kanepe takımları) ile yatak ve ev tekstili ürünlerinin bir arada bulunduğu mağazalarımızdır. 1000m2 ve üzerindeki noktalar Enza Home mağaza konsepti ile açılır. Enza Home mağazalarında; modern, yenilikçi, fonksiyonel ve ulaşılabilir tasarım sunan mobilya ürünlerinin yanı sıra aynı zamanda Yataş’ın Türkiye’nin uyku sağlığı konusunda uzman yatak çeşitleri ve yatak odanızın şıklığını tamamlayacak ev tekstil ürünleri bulunuyor.

İkinci konseptimiz olan Yataş Bedding mağazalarımız ise yatak, baza, başlık, karyola, ev tekstili, belirli sayıda yataklı oturma grubu ve yatak odası dekorasyon tamamlayıcı ürünlerin bir arada satıldığı Yataş Grup’un, “Yatak Sağlık” ve “Yatak Odası Dekorasyon Dünyası” satış noktalarıdır.

  • White YouTube Icon
  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • Twitter Clean

© 2017  BrandMap

Cihangir Mah. Yeni Yuva Sok. No.18 K.2 D.3 Beyoğlu İstanbul 

T.0212 973 7375 

kullanım Koşulları

Güvenlik Ödeme ve Teslimat 

Üyelik Sözleşmesi