RÖPORTAJ

Sermin Özmoralı Yellow Pages CEO

“Türkiye’de KOBİ’leri Apple haritalarına  yerleştiren tek firmayız”

O şartların doğurduğu bir marka. Amerika’da telefon rehberi basan bir matbaacının stoğunda beyaz kağıt kalmayınca bulduğu çözümün bir sonucu. O gün sarı sayfalara basılan rehber bugün hepimizin bildiği Yellow Pages markasının doğumuna sebebiyet veriyor. Yellow Pages CEO’su Semin Özmoralı ile Yellow Pages markasının dünden bugüne geldiği noktayı, dijital pazarlama alanındaki çalışmalarını ve KOBİ’lere faydalarını konuştuk.

 

Yellow Pages’in kısaca marka tarihinden bahseder misiniz? Marka konumlandırması nedir? Bu konumlandırma zaman içinde değişiklik gösterdi mi?

 

Renkli bir tarihçemiz var. 1883 yılında Amerika’nın Wyoming eyaletinde firma telefon rehberi basan bir matbaacı, elinde beyaz kağıt kalmayınca sarı kağıda geçiyor ve firma rehberini “Yellow Pages” yani sarı sayfalarla özdeşleştiren halini yaratmış oluyor. Bugün tanıdığımız haliyle “Yellow Pages” firma rehberi ve ünlü “yürüyen parmaklar” logosu ise 1970’lerde, ünlü telekomünikasyon şirketi AT&T tarafından sektöre tanıtıldı. Firmalardan oluşan telefon rehberi olarak doğan “Yellow Pages”ın arkasındaki AT&T’nin kurucusunun da, telefonun mucidi Graham Bell olduğunu söylemek lazım.

 

Dijitalleşme ile birlikte internete taşınan Yellow Pages siteleri bugün, aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 75’ten fazla ülkede online firma rehberi olarak yayınlanıyor. Bugün internetin en yoğun kullanım amaçlarından biri, yerel arama yapmak. İnternetin hayatımıza girmesi ve tüm alanlara çok hızlı nüfus etmesiyle başta rehberimiz olmak üzere hizmet alanlarımız da dijitalleşmeye çok hızlı ayak uydurdu. Yellowpages.com.tr adresinde yayın yapan online firma rehberimiz Yellow Pages, 850 binden fazla firma datası bulunuyor. Firmaların bilgilerini Yellow Pages Türkiye’ye kaydettirmeleri tamamen ücretsiz.

 

Tabii bu dönüşüm rehberin online versiyona çevrilmesiyle sınırlı değil. Yellow Pages bulunduğu her ülkede her zaman en fazla sayıda KOBİ’ye ulaşan ve temasta olan, KOBİ’leri en iyi tanıyan “bulunma” hizmeti veren kurum… Bugün “bulunma”nın yolu, mobil uyumlu web siteleri, lokasyon bazlı web siteleri, dijital haritalar ve online rehberlerden geçiyor.

 

Tüm bu bilgi ve deneyim ile Yellow Pages bugün KOBİ’lere uygun maliyetlere ve hızlı hayata geçen dijital pazarlama çözümleri sunan hizmet sağlayıcısına dönüştü.

 

Yellow Pages çalışma sistemi nasıl? Firmalara ne gibi faydalar sağlıyor? Tüketiciye/Müşteriye ne gibi kazançlar sağlıyor?

 

Yerel arama ve dijital pazarlama uzmanlığımızın bir uzantısı olarak, KOBİ’lerin yerel aramalarda üst sıralarda bulunması amacıyla platform ve danışmanlık sağlıyoruz. Bugün 850 binden fazla firma datasını barındıran YellowPages.com.tr, bu açıdan KOBİ’lerin yerel arama performanslarına sağladığımız en önemli desteklerden biri.

 

Online firma rehberinde bulunmak çok ama çok önemli ama tek başına yeterli değil. Bugün dijital dünyada öne çıkabilmek için mümkün olduğunca fazla noktada, web sitesinden online firma rehberlerine, mobil sitelere, portallara, bloglara, sosyal medya platformlarına kadar var olmak gerekiyor. Rehberimizde bulunan firmaları, Apple, Bing, Facebook, Foursquare, Google ve Yandex gibi platformlara ve bunların dijital haritalarına yerleştiriyoruz. Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek firmayız.

 

Ayrıca KOBİ’lere Google Adwords hizmeti veriyoruz. Günümüzün popüler online reklam modeli olan Google Adwords, kendi içinde bir matematik. Sahip olduğunuz kısıtlı bütçeden en iyi şekilde faydalanmak için seçilecek anahtar kelimeden reklamın yönlendiği sayfa seçimine kadar her türlü detay çok önemli. Doğru kurgulandığında reklamların görünürlüğü ve satışa dönüşme olasılığı ciddi ölçüde fark ediyor. Bünyemizde bu konuda son derece iyi eğitim almış, dijital pazarlama dinamiklerini iyi tanıyan bir proje ekibimiz var. Küçük bütçelerle optimize işler yapmak ve dijitalde varlığını kuvvetlendirmek isteyen KOBİ’lere dürüst ve doğru hizmet veriyoruz.

 

Burada altını çizmek istediğim diğer önemli nokta mobilite. Google’ın yayınladığı araştırma, mobil cihazlardan yerel arama yapan her iki kişiden birinin aynı gün içinde arama yaptığı mağazaya gittiğini söylüyor. Bu aramaların yüzde 54’ünde işletmenin çalışma saatlerine, yüzde 53’ünde yol tarifi bilgisine bakılıyor. Yellow Pages olarak, kendi müşterilerimizde de bu arama ihtiyaçlara cevap verme kaygısını çok yakından görüyoruz. Eskilerin tipik kurumsal müşteri talebi “logomu bir tık daha büyütür müsünüz?”lerin yerini şimdi, çalışma saatlerini ya da o işletmeden geçerli olan ödeme yöntemlerini gösterme, dijital haritalarda işyeri pininin doğru yerde olması, yanlış açılmış pinlerin temizlenmesi gibi talepler aldı.

Hedefimiz Türkiye’de mobil uyumlu, güvenilir bir web sitesi olmayan KOBİ bırakmamak. Silikon Vadisi’nin önde gelen teknoloji şirketlerinden Duda ile yaptığımız işbirliği de 2015 yılının son çeyreğinde bu yönde attığımız çok önemli bir adım. 2016 yılında da KOBİ’lere yönelik hizmetlerimiz çok hızlandı. Bugün neredeyse her gün bir KOBİ’ye web sitesi hazırlıyoruz. Sağladığımız dijital pazarlama danışmanlığının KOBİ’lere çok önemli bir katma değer sağlayacağını söyleyebilirim.

 

Yellow Pages olarak dijital pazarlama alanında ne gibi çalışmalar yürütüyorsunuz? Dijital pazarlamanın geleceğini nasıl görüyorsunuz? Geleneksel pazarlama teknikleri yavaş yavaş miadını doldurdu diyebilir miyiz?

 

Öncelikle geleneksel pazarlama teknikleri ve araçları miadını doldurdu demek doğru olmaz. Halen geçerliliği olan sektörler var ve olacak. Ama artık hiçbir marka, kurum, KOBİ dijital pazarlamayı göz ardı edemez diyebiliriz. Dijital pazarlamayı da pazarlama çalışmalarının önemli bir parçası yapmak zorundalar.

Biz de Yellow Pages olarak sadece KOBİ’lere hizmet vermiyoruz, farklı sektörlerde pek çok büyük markanın da lokasyon bazlı pazarlama ajansıyız. Yellow Pages’ın lokasyon bazlı pazarlama hizmeti sunduğu firmalar arasında Doğuş Otomotiv, Michelin, DeFacto, Pirelli, Polaris, Starbucks, TÜVTÜRK gibi farklı sektörlerden markalar bulunuyor.

 

KOBİ tarafından bakacak olursak tekrar, KOBİ’ler dijitalde var olmanın ve online rekabetin önemini kavramaya başladılar. Ayrıca başta akıllı telefonlar ve tabletlerin kullanımının Türkiye’de de hızla artması KOBİ dünyasında da internet kullanımının yoğunlaşmasını sağlayan önemli bir faktör. KOBİ’lerin dijitale olan ilgilerindeki artış hizmetlerimize olan taleplerde de kendisini gösteriyor. Örneğin Türkiye’nin dört bir yanındaki firmalardan, mobil uyumlu web siteleri için de yoğun talep ve soru alıyoruz.

Müşterilerin, aradıkları firmayla ilgili detaylı bilgi almak için doğrudan web sitesine ulaştığını biliyoruz. Bu kapsamda da dijital pazarlama hizmetimizin bir uzantısı olarak KOBİ’lere özel web sitesi tasarlıyoruz. Tüm ekranlarla uyumlu web siteleri, mobil web siteler ve lokasyon bazlı web sayfaları, KOBİ’lere sağladığımız dijital pazarlama hizmetlerimiz arasına girdi. Burada profesyonel bir tasarıma sahip, SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) yapılmış, son teknolojiye sahip mobil uyumlu web siteleri sunuyoruz. Yine bu web sitelerini, firmaların pazarlama aktivitelerine, kampanyalarına uygun Google AdWords reklamları ile bağlayarak firmaların dijitalde bulunurluğunu ve müşteri kazanımını artırıyoruz.

 

KOBİ web siteleri için yıl boyu güncelleme ve bakım hizmeti de veriyor, dijital pazarlama konusunda da ücretsiz danışmanlık sağlıyoruz. KOBİ’lerin dijital dünyada varlığını güçlendirecek bu siteleri ulaşılabilir fiyatlarla sunuyor ve bünyemizde kurulan özel ekiple firmalara danışmanlık veriyoruz.

 

Az önce de bahsettiğiniz gibi Yellow Pages Türkiye’de KOBİ’leri Apple Haritalarına yerleştiren tek resmi tedarikçi firma. Bu uygulamanın KOBİ’lere ne gibi faydaları oldu? Nasıl dönüşler aldınız?

 

Apple ile olan işbirliğimizin en önemli hedefi Türkiye’de coğrafi kodlaması doğru yapılmamış firma datası bırakmamaktı. Bu hedef doğrultusunda sistemimizde kayıtlı 850 binden fazla işyeri datasının yaklaşık yüzde 60’ının coğrafi kodlamasını ‘’manuel’’ olarak tamamladık. Doğru yerde olmayan firmanın harita platformlarında hiç olmaması daha iyidir. Kullanıcı, firmanın kapısına kadar gidebilmek için bu servisleri kullanıyor. Gittiği yerde aradığı firma yoksa müşterisini başka firmaya kaptırma olasılığı da yüksek. KOBİ’lerin dijital haritalarda doğru noktalarda bulunabilmesi günümüz rekabet koşullarında çok önemli. Bu hizmetlerle KOBİ’lerin özellikle dijital bulunabilirliklerini yükseltiyoruz.

 

KOBİ’lerin dijital dünya ile ilgili çekinceleri neler? KOBİ’lere dijital pazarlama alanında ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?

 

KOBİ’lerin artık dijital pazarlama konusunu ciddiye almaya başladıklarını, ancak kaynak kullanımı konusunda sıkıntıları olduğunu net bir biçimde gözlemliyoruz. Bu konuda iyi niyetle başlamış çalışmaların yanlış iş ortağı seçimi sonucu verimsizliğe dönüştüğü örnekleri de görüyoruz.

Oluşan her yeni pazarda olduğu gibi bizim sektörümüzde de doğru yönlendirme yapamayan, güvenilir olmayan hizmet veren kuruluşlar var. Bu nedenle özellikle de kısıtlı bütçelerle hareket eden KOBİ’lerin daha temkinli yaklaştığını görüyoruz. Geçmiş deneyimleri nedeniyle haklı olarak, ellerindeki sınırlı kaynağı doğru sonuç alabilecekleri çalışmalara ayırmak ve bunu da en iyi yapabilecekleri iş ortağını seçmek konusunda artık daha titizler.

Burada hepimize büyük bir iş düşüyor. Biz Yellow Pages olarak global deneyimimizle birlikte, yoğun bir biçimde KOBİ’lere ulaşmaya, onları online rehber ve dijital haritalara yerleştirmeye, dijital dünyaya adım atmalarını sağlamaya çalışıyoruz.

 

Dikkat çekmek istediğim bir diğer nokta da, dijital pazarlamanın da bir kere yapılıp bırakılacak bir süreç olmaması. Dijital platformlar her gün biraz daha gelişiyor ve değişiyor. Bing, Google, Yandex gibi çeşitli arama motorlarında KOBİ’lerin ulaşılabilir ve bulunabilir olması çok önemli. Ancak daha önemlisi, arama motorları tarafından belirli periyotlarda güncellenen arama algoritmalarına karşı, işletmelerin bu değişime en hızlı şekilde cevap verebilir durumda olması ve uyum sağlaması gerekiyor. Aksi takdirde arama motorlarında bugün iyi bir konumda bulunuyorken, yarın bu konumunuzu kaybetme riskiyle karşı karşıya kalabilirsiniz.

 

Web siteleri artık günümüz olmazsa olmazı. Öncelikle KOBİ’lerin dijital dünyada varlıklarını güçlü bir şekilde sürdürmeleri için güncel bir web sitesine ve aynı zamanda mobil uyumlu bir web sitesine ihtiyaçları var. Sitenizin mobil uyumlu olması, kullanıcı deneyimini önemseyen arama motorları tarafından oldukça önemli. İşletmeniz için yeni bir web sitesi oluşturacak ya da web sitenizi yenileyecek olursanız, içeriğinden tasarımına kadar mutlaka bir profesyonelden destek alın. Ayrıca lokasyon bazlı hizmet veren firmalar için (örnek: halı yıkama firması için www.haliyikamacibakirkoy.com vb. gibi) lokasyon bilgisi içeren alan adları, içeriğinizin arama motorlarında desteklenmesi ve bulunabilirliğiniz açısından oldukça önemli.

 

Diğer yandan lokasyon bazlı aramalar ise son dönemde kullanıcılar tarafında oldukça rağbet gördü. Belirli bir bölgeye hizmet veren KOBİ’lerin sıkça başvurduğu yöntemlerden biri olan “lokasyon bazlı pazarlama” tekniklerini doğru hamlelerle uygulayan firmalar, kullanıcı tarafında ulaşılabilir hale geliyor. Bununla birlikte arama motorları için özgün içerik de oldukça önemlidir. İçeriklerinde anahtar kelimeleri barındıran web siteleri, arama motorları tarafından daha hızlı fark edilerek kısa vadede başarılı sonuçlar alabiliyor.

  • White YouTube Icon
  • White LinkedIn Icon
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon
  • Twitter Clean

© 2017  BrandMap

Cihangir Mah. Yeni Yuva Sok. No.18 K.2 D.3 Beyoğlu İstanbul 

T.0212 973 7375 

kullanım Koşulları

Güvenlik Ödeme ve Teslimat 

Üyelik Sözleşmesi